EMPTY
projecten

Lichtgewicht: subframe autolaadkranen

Lichtgewicht: subframe autolaadkranen

Wat is het effect van het gebruik van een autolaadkraan op het (hulp)chassis van een vrachtwagen. Dat was de vraag die 4 carrosseriebouwers stelden. Het rekenen aan de sterkte en stijfheid van het hulp(chassis) is goed te doen, maar de torsie berekenen die op het chassis komt, is een stuk lastiger.

Dat kan ook niet met de standaard rekenformules uitgevoerd worden. Nee, een berekeningsprogramma is nodig en de torsie uitrekenen in een progamma met FEM is gecompliceerd.

Dankzij het programma Transportbesparing was er de mogelijkheid om FEM specialisten deze vraag voor te leggen. De specialisten en de carrosseriebouwers hebben gezamenlijk een referentie model in het FEM pakket geanalyseerd. Ook is er gerekend aan het chassis, waarbij aanpassingen doorgevoerd zijn, zoals een lager chassis, extra dwarsbalken of een extra kruisverband.

Door de verschillende analyses hebben de deelnemers aanzienlijk meer inzicht gekregen in het effect van de autolaadkraan op het chassis.
In het magazine Carrosserie is in september 2007 een artikel over dit project verschenen.